ÜRÜN DİRİER/ Yeni Nesil Girişimcilik Zirvesi’nin son paneli, ‘Suni Zeka Çağlarında Girişimci Olmak’ başlığıyla gerçekleşti. Moderatörlüğünü Para Dergisi Yazarı Ürün Dirier’in yapmış olduğu panelde, Evercopy Kurucu Ortağı Deniz Özgür, B2Metric Kurucu Ortak ve CEO’su Murat Hacıoğlu, Pardon Kurucu ve CEO’su Gökhan Çam, Optiyol Kurucu Ortağı Tuba Gözbaşı, Bosphorus ISS Kurucusu Bekir İçli ve Novus Kurucu Ortağı Vorga Can, girişimlerinde suni zekayı iyi mi kullandıklarını anlattılar.

LLM ÇALIŞMALARINDA DEVLET DESTEĞİ ÖNEMLİ

Novus olarak banka ve sigorta benzer biçimde kurumlara yönelik AI ajanlar geliştirdikleri bilgisini veren Novus Kurucu Ortağı Vorga Can, “Böylece verinin kırılgan olduğu sektörlerde bu ajanların birbiriyle çalışmasını sağlayarak operasyonel verimliliği artırıyoruz. Şu an Türkiye’de oldukça büyük şirketlerle çalışıyoruz, Avrupa’da da bazı bankalarla görüşmelerimiz sürüyor” dedi. Türkçe ulusal dil modeli inşa etme mevzusunda hangi aşamada olduğumuza ilişkin de görüşlerini paylaşan Can, “Aselsan ve T3 Vakfı benzer biçimde kurumlar startupları bir araya getirecek konsorsiyumlar oluşturuyor Türkçe emekler için fakat LLM (büyük dil modelleri) emek harcamaları tüm dünyada şu anda İngilizce odaklı. Bu sebeple İngilizce hem dünya dili hem de bu dilde üretilmiş oldukça data var. Türkçenin dil yapısıyla ilgili kesinlikle emekler yapılması gerekiyor. Sondan eklektik bir dil olduğundan daha değişik emekler yapılması gerekiyor. Aslen sıfırdan emekler yapılması lazım. Bu anlamda LLM çalışmalarında devlet desteği ve {özel sektör} birlikteliği mühim” dedi.

ROTA OPTİMİZASYON TEKNOLOJİLERİNİN ÖNEMİ E-TİCARET İLE ARTTI

Bir rota optimizasyon şirketi olan Optiyol’un Kurucu Ortağı Tuba Gözbaşı da şirketi 2014 senesinde kurmuş oldukları süre bir danışmanlık projesi olarak kurulduklarını ifade ederek, “Rota optimizasyonuna odaklanacağımız belli değildi. Yol bizi buraya getirdi. Alandaki gereksinimleri görerek hem danışmanlık vermeye hem de 2015’ten itibaren algoritmayı geliştirmeye başladık. SaaS hizmeti vermeye ise 2019 senesinde başladık” dedi. Rota optimizasyonu temelli bir lojistik teknolojisi şirketi olduklarının altını çizen Gözbaşı, “Kaç vasıta var, hangi vasıta hangi noktalara hangi sırayla gidecek bunu optimize ediyoruz suni zeka ile. Maalesef bu işi hala manuel olarak meydana getiren firmalar olsa da e-ticaret operasyonlarının artışı, bu optimizasyonun algoritmalar ile yapılması icap ettiğinin altını iyice çizdi, önemini artırdı. Optimizasyon haricinde, teslimat yönetim platformu olarak ayın sonunda şirketlere veri analizi de sunuyoruz” diye konuştu.

FİKİR RESTORANDA DOĞDU

Pardon Kurucu CEO’su Gökhan Çam ise, masada bir sipariş verebilmek için 20 dakika beklediğimiz çağda ‘pardon’lar havada uçuşurken bu girişimi kurmaya karar verdiklerini ifade ederek girişim fikrinin restoranda otururken ortaya çıktığını aktardı. “Bugün restoranlarda ve otellerde Pardon’u bilmeyen işletme sahibi yoktur sanırım. Hem son kullanıcıya kişiselleştirilmiş bir edinim sunuyoruz hem de işletmeye suni zeka temelli menü revize tavsiyeleri sunuyoruz” diyen Çam, 2023 senesinde Avrupa çapında üstün dereceli kırdıklarını belirterek, 3 milyon tekil kullanıcıya ulaştıkları bilgisini verdi. Bu yıl itibariyle ABD’ye de açılacaklarının altını çizen Çam, “Pandemiyle alıştığımız QR kodlu dijital menüler pandemi bitse de artarak hayatımızda yer almaya devam ediyor. Pardon da, hizmet sektöründe etkinlik gösteren suni zeka tabanlı bir data girişimi olmasına karşın aslen son kullanıcının karşısına dijital menüleriyle çıkıyor. Bu aşamada dijital menüleri akıllı menülere dönüştürüp kullanıcılar için kişiselleştirilmiş hale getiriyor ve suni zeka algoritmamız ile alan kişi davranışlarını anlamlandırarak partner işletmelerimize fiyatlamadan, gelir optimizasyonuna stratejik tavsiyeler sağlıyoruz” dedi. Çam, Pardon’a dair şu bilgileri aktardı:

“Mekana gelen her alan kişi aynı QR Kodu okutuyor fakat aynı menüyü görmüyor. Son kullanıcı için kişiselleştirilmiş deneyimden kastettiğim bu. İşletmelere ise suni zeka modeli ile menüde çeşitli değişimler tavsiye ediyoruz. Mesela makarna menüsünün sıralamasını şu şekilde değiştirir, şu ürünün fiyatını düşürür, şu ürünün fiyatını artırır, şu ürüne kampanya yapar ya da ürün sıralamasını şu şekilde revize edersen her ay şu kadar kar artışı sağlarsın diye tavsiyeler sunuyor suni zeka işletmeye. Bunu alan kişi davranış analitiği ile yapıyor. Göz dolaştırma ve tıklama verileri benzer biçimde oldukça sayıda parametreden faydalanıyor revize önerisini sunabilmek için. Çeşitli parametreleri harmanlayıp anomalileri tespit ediyor da diyebiliriz.”

Bekir İÇLİ / Bosphorus ISS Kurucusu

“Sanayi 4.0 için en temel olan, verinin dijital olması ve toplanması”

Sanayi 4.0’dan bahsediyoruz, fabrikaların akıllı fabrikalara dönüşmesinden bahsediyoruz fakat burada en temel olan şey verinin dijital olması. Ilk olarak veri dijitalleştirilmeli ve bir yerde toplanmalı. Suni zeka sadece bunun üstüne anlamlı bir çıktı üretebilir. Endüstri sektörü, üretim sektörü maalesef ki dönüşüme en yavaş yaklaşan sektörlerden biri. Bu yüzden biz üreticilerde ilkin zihinsel dönüşümün gerçekleşmesini sağlamaya çalışıyoruz. Korkutmadan ve ürkütmeden dijitalleşme puzzle’ının parçalarını toplamaya, depodan dahaya bir döngü yapmaya uğraşıyoruz. Bu sebeple sadece toplanan veri ile, biriken veri ile suni zeka optimizasyon sağlayabilir. Öyleki ki, exel’de bile toplasalar veriyi ondan bile mutlu oluyoruz. Veriyi biriktirmeden suni zekanın üreticiler ve fabrikalar için yapabileceği hiçbir şey olması imkansız. Sonucunda da firmanın bu veriden elde edilmiş çıktı neticesinde yeni pazarlar edinmesini, yeni ürün ve hizmetler geliştirebilmesini sağlamaya çalışıyoruz. Her şey bir hayalle adım atar diyoruz ve üretilen ürün üstünden, üretim süreci üstünden bir öykü yaratarak, işletmeleri ürkütmeden dijitalleşme yolunda motive ediyoruz.

Deniz ÖZGÜR / Evercopy Kurucu Ortağı

“Tek kişilik bir firmanın kendi pazarlamasını yapabileceği iddiasındayız”

Evercopy oldukça yeni bir girişim. Hemen hemen bir yıl oldu. Suni zeka altyapısı üstünden markaların oldukça süratli bir halde kişiselleştirilmiş pazarlama içerikleri oluşturmasına olanak sağlıyor. Bugün derhal her sektör için en iyi market ABD. Ikimiz de bu yüzden şirketi ABD’da kurduk. ABD iş geliştirme anlamında oldukça fazla fırsat sunuyor girişimcilere, ek olarak Türkiye’de şirket kurmakla ABD’da oluşturmak içinde artık oldukça fark yok. Daha erişilebilir durumda. Evercopy bir pazarlama otomasyon aracı. Sam Altman, tek kişilik milyar dolarlık firmalar kurma çağlarında olduğumuzu söylemişti. Ikimiz de bu çağa yönelik bir girişim olarak kurduk Evercopy’yi. İddiamız, tek kişilik bir firmanın bile, pazarlama birimine, pazarlama profesyonellerine gerek kalmadan kendi pazarlamasını yapabileceği ve kendini büyütebileceği. Bunu ispatlamak için buradayız. Herhangi bir şirket güncellemesini, örnek olarak ‘yeni bir ürün çıkarıyorum ve kampanya yapmak isterim’ benzer biçimde bir güncellemeyi bir pazarlama stratejisine, bir kampanya planına çevirebiliyor Evercopy. Tüm kanallar için bir plan oluşturarak tavsiye edilen aktiviteleri gerçekleştiren bir suni zeka ajanı. Pazarlama dendiğinde akla çoğu zaman yaratıcılıkla ilgili kısım gelse de pazarlamanın yüzde 90’ı teknikle ve regülasyonlarla ilgili. Biz puzzle’ın parçalarını birleştirerek yaratıcılığı ve tekniği bir araya getiren bir vasıta sunuyoruz ve şirketlerin verimini artırmayı amaçlıyoruz.

Murat HACIOĞLU / B2Metric Kurucu Ortak ve CEO

“Veriyi anlamlandırmak kişiselleştirilmiş hizmet için oldukça eleştiri”

Bugün en ufak bir startup şirketinden tutun da 100 senelik dev kurumlara kadar tüm şirketlerde alan kişi veri akışı var. Bu veriyi anlamlandırmak, müşteriye kişiselleştirilmiş hizmet ve ürünler sunabilmek açısından eleştiri. Ikimiz de otomatik makine öğrenmesi platformumuz ile, şirketlerin kullanıcı davranış analitiği yapabilmesini sağlıyoruz. Suni zekayı kullanarak, örnek olarak alan kişi acaba bir rakibe gidebilir mi, sizin hizmetlerinizi kullanmayı bırakabilir mi, indirim ya da fiyat hassasiyetleri var mı, kampanya ister mi benzer biçimde müşteriyi öngören, mikro segmentlerle kullanıcı davranışlarını anlamlandırmayı sağlayacak hizmetler sunuyoruz. Şirketlerin datayı doğru yorumlamasını ve geleceğe yönelik başarıya ulaşmış tahminler yapmasını elde eden suni zeka temelli bir analitik çözüm sunan B2Metric’i 2018’de kurduk. Alan kişi kaybını önlemek şirketlerin en mühim problemlerinden biri ve bu alana büyük kaynak aktarılıyor. Suni zeka bu aşamada şirketlere birçok fırsat sunuyor. B2Metric de bu anlamda şirketlere fırsatlar göstermeyi hedefliyor.